Į pradžią Svetainės žemelapis El.paštas
Apie projektą Nuorodos Kontaktai
Į pradžią
SUAUGUSIEMS

Ši svetainė nuo 2009 m. kovo mėnesio nepildoma. Skaitymo skatinimo programos informacija skelbiama interneto svetainėje www.skaitymometai.lt. Maloniai kviečiame apsilankyti 



 

 


Atsiliepimai
Rašykite savo pasiūlymus

Diskusijos
Diskutuokite

 













Skaitymo džiaugsmas - patarimai tėveliams



Įprotis skaityti yra didžiulė kūrybos ir vaizduotės paskata. Skaitymas skatina protinę veiklą, kalbos įgūdžius, padeda ugdyti vaikų dėmesio koncentraciją. Knygos vaikų gyvenime turėtų užimti tiek pat vietos kaip ir žaidimai. Knygos praturtina, verčia pasinerti į nuotykius, įvairias istorijas teikia gausybę informacijos.

Knyga – svarbus veiksnys, turintis įtakos visų vaiko pojūčių formavimuisi. Kalbėti apie knygos naudą būtų galima be galo, tačiau, svarbiausia, aiškiai suvokti, kad pats skaitymo aktas (jei įmanoma kasdieninis) suteiks jūsų vaikui galimybę žinoti, pažinti ir atrasti. Be to, jei skaitymo procese dalyvauja ir tėveliai, atsiranda ypatingas vaiko – tėvų ryšys. Tačiau, ar visuomet randame laiko ir motyvacijos skatinti vaikus skaityti? Bandykime kartu apie tai pakalbėti.

Vaikas palaipsniui išmoksta paversti žodžius į mintis, idėjas, įsivaizduoja tai, ko nėra matęs, pasineria į herojaus išgyvenamas emocijas, patiria pavojaus nuojautą, mistinius pojūčius...Vaikas gali juoktis arba verkti skaitydamas, išgyvendamas knygą. Be viso šito, vaikas perima bendrąsias vertybes, pavyzdžiui, kartu su Piteriu Penu vaikas mokosi būti geru ir draugišku. Vaikui tapatinantis  su herojumi tvirtinami socialiniai ryšiai.

Skaitymas, nepaisant šiuolaikinių technologijų, išlieka populiarus. Knygų leidėjai ne tik didina leidžiamų knygų skaičių, bet atsižvelgia ir į kokybę. Jie peržvelgtume knygynų lentynas ar aplankytume vaikų bibliotekas, kaskart pamatytume naujų knygų. Ne kiekvieną dieną pasirodo gera knyga, tačiau atsiranda knygų, kurioms neįmanoma atsispirti.

Nuo pat ankstyvosios jaunystės knygos užima daug vietos vaiko kambaryje. Reikėtų neužmiršti, kad skaityti galima ne tik namuose, tačiau ir ieškoti specialių skaitymui skirtų vietų – mokyklos bibliotekos, miesto vaikų bibliotekos ir kt. Rūpinimasis vaiko skaitymo poreikiais, skaitymo svarba, rodo atsakingą ir supratingą tėvų požiūrį. Už kurį vaikai bus dėkingi visą savo gyvenimą.


Vaiko raida ir santykis su knyga

Niekada nėra per anksti supažindinti vaiką su knyga. Dar prieš išmokdami skaityti vaikai gali jausti ryšį su knygomis –  matydami, klausydami, lytėdami, jausdami. Po truputį atsiranda susižavėjimas knygomis bei jų istorijomis. Be sekamos pasakos neįsivaizduojama vaikystė. Vaikai gimsta turėdami meilės, miego, maisto poreikius, be to trokšta pasakojimų (tiek sekamų, tiek skaitomų), kaip savotiško saugumo garanto, patvirtinančio, kad visada šalia yra artimieji. Tai, ką supranta vaikas nepriklauso vien tik nuo vaiko raidos ir interpretavimo gebėjimų; vaikas yra stipriai veikiamas ir tos kultūrinės terpės, kurioje gyvena.

Vaiko interesų ir gebėjimų raida yra nepaprastai sparti ankstyvajame amžiuje. Todėl svarbu, kad ir  pirmasis kontaktas su knyga būtų ankstyvas. Kuo anksčiau pradedamos sekti pasakos, tuo geriau.  Nuo pat lopšio vaikui naudinga girdėti suaugusiojo kalbą - dainų, lopšinių, žaidimų pagalba. Trumpi pasakojimai, kartojama istorija – įstringa vaiko atmintyje.

Iki 3 m. vaiko – mamos, vaiko – tėčio ryšys yra ypatingai svarbūs vaiko kalbos vystymuisi. Jei šį ryšį stiprinsime, sukursime neribotas galimybes tolimesnei vaiko raidai. Nors ir nežinome, skaitydami vaikui, kiek jis suvokia, tačiau, aišku, kad dažniausiai jam tai patinka. Vaikai nori girdėti mamos, tėčio balsą bei klausytis ypatingo žodžio skambesio.

Šiame  amžiaus tarpsnyje vaikas knyga džiaugiasi skaitydamas, t.y. liesdamas, palaižydamas, žiūrėdamas, mėtydamas, griebdamas rankytėmis, vartydamas ir visais kitais būdais atrasdamas knygą.

Maždaug metų amžiaus mažylis sugeba pažvelgęs į fotografiją atpažinti tėvus, tai rodo, kad dažnai matomus objektus jis atpažįsta ir knygų iliustracijose. Tai – identifikacijos procesas, kai fizinis daiktas suvokiamas proto pagalba, o tai rodo, kad vaizdiniai formuoja realų pasaulį.

Palaipsniui gimsta ryšys tarp vaiko pasaulio ir knygos. Vaikas, tyrinėdamas knygą, atranda ne tik pažįstamus, bet ir naujus reiškinius. Tirdamas knygos iliustracijas, pirmiausia jas „skaito“, vėliau interpretuoja. Knygoje pažįstami objektai keičia vieni kitus, kurdami intrigos pojūtį. Tokie būtų pirmieji vaikų pažinties su knyga žingsniai. Kalbėti vaikas pradeda nuo 10 – 30 mėn. amžiaus. Ši intensyvi intelektualinė veikla lemia didėjantį vaiko savarankiškumą.

Dauguma vaikų nuo 2 m. amžiaus savo kalboje naudoja literatūrinius išsireiškimus: kartoja girdėtus žodžius, pasakų pradžią ar pabaigą, keičia kalbėjimo toną. Visi šie įgūdžiai, be abejonės,  įgyjami klausantis dažno knygų skaitymo.

Vaiko santykis su knyga keičiasi kartu su vaiko raida. Pirmoji pažintis su knygomis turėtų vykti žaidybine forma. Pačioje pradžioje knyga yra objektas, patraukiantis vaiko dėmesį. Vėliau ta pati knyga - tas pats objektas padės tobulinti vaizduotę, mąstymą ir kalbą. Knygos skatina mokymąsi, vaiko gebėjimų tobulinimą, dėmesio koncentraciją, pasaulio pažinimą, žodyno gausinimą.

Be to knygos – tai puiki priemonė leidžianti tėvams ir vaikams pabūti drauge, bendrauti, kurti tvirtesnius tarpusavio ryšius. Skaitymo aktas teikia žavėjimąsi knygos personažais, įvykiais, todėl svarbu, kad vaikas skaitymą sietų su asmeniniu pasitenkinimu. Tėvų rūpesčiu vaikus turėtų pasiekti įdomios, amžių atitinkančios, patrauklios bei meniškos knygos. Tėvai turėtų atsižvelgti į tai, kas vaikus domina, intriguoja, kokios knygos sukelia didžiausią pasitenkinimą. Skaitymas šeimoje leidžia užsimegzti vaiko skaitymo įpročiams, o, turėdami mintyje, kad vaikai mokosi sekdami suaugusiųjų pavyzdžiu, galime tikėtis, jog vaikas ir pats taps skaitytoju.

Labai svarbu įdiegti vaikams skaitymo įpročius, tačiau daugeliui tėvelių trūksta įgūdžių ir žinių, kaip tai padaryti. Susidomėjimas ir noras skaityti gali atsirasti labai spontaniškai ir paprastai, o tęstis visą gyvenimą. Vaikai, kuriems buvo skaityta nuo pat mažumės, arba tie, kurie užmezga ryšį su knyga dar nemokėdami skaityti, o tik žiūrėdami, vartydami knygas, pasak, kai kurių tyrinėtojų, daugiau pasiseks tolimesniame mokymosi procese ir apskritai gyvenime.


Patarimai skaitymui skatinti:

  • Pradedant šį procesą, svarbu, kad vaikas kuo dažniau matytų tėvus su knyga rankose. Vaikai jaus daug didesnį susidomėjimą skaityti knygas, jei matys, kad šis įprotis egzistuoja šeimoje. Vaikai yra didžiausi suaugusiųjų elgesio mėgdžiotojai ir kopijuotojai. Tai yra jų mokymosi pagrindas. Jei vaikai matys, kad namuose mėgstama skaityti, ir kad su knygomis elgiamasi rūpestingai ir pagarbiai, labai tikėtina, kad ir jie elgsis taip pat.

  • Svarbu įtikinti, kad skaitymas gali būti linksmas ir džiugus užsiėmimas, o ne prievolė. Knygos neturėtų būti brukamos kasdien, vaikui pradėjus lankyti mokyklą. Pažintis su knygomis turi prasidėti daug anksčiau. Anksčiau, nei išmokstama vaikščioti.

  • Kai kūdikis išmoksta sėdėti, siūlykite jam knygų, kurias jis galėtų apžiūrinėti, čiupinėti, spaudyti, mėtyti. Žaislinės knygelės gali būti pagamintos iš audeklo, kieto kartono, plastiko, pritaikytos maudynėms. Šiek tiek vėliau galima naudotis mini žodynais: siejant pirmąsias raides, žodžius su paveikslėliais. Šio amžiaus vaikas yra labai imlus, todėl matomus paveikslėlius knygoje, galima pritaikyti žaidimams, fantazijoms, kuriant istorijų tęsinius. Pažinties su knyga pradžioje svarbu, kad jose būtų daugiau iliustracijų nei teksto, kad jos būtų storais lapais, leidžiančiais knygą lengvai vartyti, čiupinėti, uostyti, ar kitaip ja džiaugtis. Vaikų dėmesį prikausto ir garsinės knygos, kurios leidžia pajusti taktą, ar medžioja gyvūnų garsus.

  • Siūlykitės paskaityti tuo pačiu metu, pavyzdžiui, prieš miegą. Taip galima išugdyti kasdienio skaitymo įprotį. Tikėtina, kad vaikai patys taps skaitytojais, jei kiekvieną dieną jiems bus skaitoma po pusvalandį.

  • Kartu su tėvais ir knyga leidžiamas laikas vaikams yra ypatingas, kartu galima džiaugtis skaitymu ir atsiriboti nuo televizijos. Pradėkite nuo tradiciškų, klasikinių pasakų, kurios vertinamos visame pasaulyje. Jei knyga pasirodo besanti nuobodi, rinkitės kitą.

  • Knygas išdėliokite taip, kad vaikai galėtų pasiekti ir paimti jas.

  • Vaikams patinka pasikartojimai, todėl, nenuostabu, kad gali nuolat prašyti paskaityti tą pačią knygą. Galbūt suaugusiems tai bus kiek nuobodoka, bet vaikai lavina atmintį ir seka įvykių kaitą.

  • Susikurkite jaukią ir malonią skaitymui skirtą aplinką, kampelį – ant lovos, krėsle, prie stalo, nesvarbu, kur. Svarbu, kad vaikas sietų tą vietą su skaitymo malonumu. Be to skaityti galima ir neįprastose vietose, pvz. vonios kambaryje.

  • Kai vaikas gali koncentruoti dėmesį ir išbūti šiek tiek ramus, kartu apsilankykite bibliotekoje. Vaikas susipažįsta su nauja aplinka, knygų gausa, draugišku elgesiu, taip užsimezga ryšys su biblioteka. Dažnai apsilankant bibliotekoje apsilankymus galima paversti nuolatiniu įpročiu.

  • Lankykitės knygynuose kartu su savo atžalomis taip, kaip lankotės ir kitose parduotuvėse.

  • Kita skaitymo skatinimo forma – knygą paversti prizu. Kiekvienąkart norėdami paskatinti vaiką, dovanokite knygą trokštama tematika.

  • Kai vaikas išmoksta skaityti ir tuo džiaugiasi, paprašykite, kad papasakotų apie vieną ar kitą knygos veikėją, paspėliotų, kaip  baigsis knyga. Įpraskite komentuoti blogas ar geras situacijas ir lyginti istorijas su savo patirtimi, klauskite: “Ką darytum, jei tau taip atsitiktų?”, “Ką darytum būdamas veikėjo vietoje?”

  • Kai pajuntate, kad vaikas domisi skaitomomis istorijomis, tapatinasi su veikėjais, o siužetas tiesiog įtraukia, nepamirškite paįvairinti namų knygų kolekciją arba nuolat aplankykite biblioteką.

  • Dovanokite knygas vaiko draugams, tai rodys, kad knyga yra toks pat malonumo šaltinis kaip ir žaislas.

 

Penkios žaidimų su knyga idėjos:

  • Garsinis skaitymas. Bet kuri pasaka vaikui gali būti skaitoma imituojant veikėjų balsą, kaitaliojant kalbėjimo tembrą. Vaikus labai pralinksmina cypiantis, griaudžiantis, švelnus, bauginantis balsas. Taip lengviau galima įsivaizduoti, kaip kalba ragana, princesė, kokiu tonu kalba gyvūnai, išmokstama skirti blogus veikėjus nuo gerų, jaunus nuo pagyvenusių. Be jokios abejonės, kūrybingas knygos skaitymas susilauks vaiko dėmesio! Žaidimas skirtas vaikams nuo 0 iki 8 m.
  • Pieškime istoriją. Reikalingi spalvoti pieštukai, popierius ir pasakotojas. Vaikas gali piešti istorijos pradžią, pabaigą, ar elementus iš pasakojimo vidurio. Gali piešti tiek, kiek nori, svarbiausia nevaržyti vaiko kūrybiškumo.  Be to, stebint, ką nupiešė vaikas galima matyti, kas labiausiai prikausto jo dėmesį. Bauginantys ar mažiau patinkantys objektai paprastai nepiešiami arba piešiami labai mažu formatu. Vaikus žavi procesas, jiems patinka turėti savo piešinių knygelę. Vyresniems vaikams galima pasiūlyti šalia paveikslėlių įterpti tekstą. Toks užsiėmimas leidžia sukurti savo knygelę. Tai žaidimas 3 – 8 m. vaikams.
  • Kurkime teatrą. Skrybėlė, pirštinės, apsiaustas, keli atributai iš žaislų dėžės, akiniai, diržas, seni drabužiai - tai  priemonės, leidžiančios suvaidinti istoriją iš pamėgtos knygos. Vyresni vaikai gali adaptuoti pasakojimą ir pritaikyti vaidybai. Kurti teatrą gali 5-8 m. vaikai.
  • „Seklio“ žaidimas.  Norėdami sutelkti vaiko dėmesį, pasiūlykite tapti sekliu. Žaidimas gana paprastas ir susideda iš to, kad vaikas nuolat ko nors ieško: tai gali būti spalvos, žodžiai prasidedantis „A“ ar „B“, daugiskaitos ar vienaskaitos, vyriškos ar moteriškos giminės atpažinimas.  Skirtas vaikams nuo 7 iki 12 m.
  • Naujos pabaigos kūrimas. Be abejo yra knygų, kurių pabaiga yra labai netikėta ar visai nelinksma, todėl visa šeima gali sugalvoti norimą istorijos pabaigą. Kiekvienas žaidimo dalyvis siūlo savo istorijos pabaigą, vėliau renkama visiems labiausiai patikusi. Tai ypatingai gera proga pakalbėti apie  knygą, personažus, situacijas. Šis žaidimas rekomenduojamas vaikams nuo 5 m.

Knygos vaiko gyvenime turėtų užimti tiek pat vietos kaip ir žaidimai. Skaitymo nauda vaikams yra neišmatuojama, be to šie įgūdžiai išlieka visą gyvenimą. Skaitymu ar paprasčiausiu knygų vartymu, žiūrėjimu susižavi intelektualesni, kūrybingesni, didesnės vaizduotės vaikai. Jei norite, kad ir jūsų vaikas taptų tokiu – nešvaistykite laiko. Pradėkite nuo šiandien, nieko nelaukdami, kasdien diekite šį nepaprastai svarbų skaitymo įprotį.

Parengta pagal
Teresa Corchete Sánchez
Germán Sánchez Ruipérez fondas
Tarptautinis vaikų ir jaunimo knygų centras

                                                                                                  Iš ispanų k. vertė ir parengė Donata Andriuškevičienė

 

 
© 2008-IEJI SKAITYMO METAI.
    Visos teisės saugomos.
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Gedimino pr. 51, LT - 01504 Vilnius. Tel.  5 249 7023
Sprendimas: IDAMAS.
Naudojama SMART WEB sistema.